Buenos Aires, Cordoba en de pampa´s - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Rob Jongeneel - WaarBenJij.nu Buenos Aires, Cordoba en de pampa´s - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Rob Jongeneel - WaarBenJij.nu

Buenos Aires, Cordoba en de pampa´s

Blijf op de hoogte en volg Rob

05 Januari 2013 | Argentinië, Salta

Het allerbeste voor 2013 wens ik jullie vanuit een bewolkt Salta waar op elk moment een flinke bui kan vallen voor wat verkoeling. Als we geluk hebben dan hoeven we alleen onze glazen buiten te zetten om ook nog wat gratis ijsblokjes van de hemelgoden te ontvangen. Dat het ook kan hagelen hebben we in Cordoba gemerkt….

Maar eerst maar eens beginnen waar ik de vorige keer opgehouden ben. De tocht van Rio de Janeiro naar Buenos Aires telt welgeteld 40 busuren, exclusief vertragingen. Dit is mij toch iets te gortig dus ik besloot de reis in meerdere etappes te doen, namelijk eerst naar de grensplaats Puerto Iguazu op zo´n 25 uur (inclusief vertraging…). Na een goede overnachting, steak, zwembad en het politiebureau de volgende etappe aanvaardt naar de tweede stad van Argentinie, Rosario.

Politiebureau? Ja politiebureau…..aangezien ik zo verheugd was met de bustocht van 25 uur heb ik als souvenier maar mijn fototoestel in de bus laten liggen. Een pluspunt, aangifte doen was mogelijk binnen een dag, en dat had ik toch niet verwacht in Argenitinie waar de rijen voor banken en postkantoren je nog aan de goede oude tijd doen denken. Ja die tijd waarin 1 postzegel halen rustig een dagtaak wordt. In Rosario rustig de stad bekeken en wat meer het Argentijnse straatbeeld opgedaan. Je merkt toch een groot verschil met Brazilie, in Argentinie komen Spaanse en Italiaanse karakters veel meer tot uiting. Je merkt het aan de kleding, het eten, de omgangsvormen en de euh...“efficientie“ van de dagelijkse gang van zaken.

Vanuit Rosario is het maar een korte (6 uur) rit naar de hoofdstad van Argentinie. Ik kwam daar op kerstavond aan. Wat blijkt, in Argentinie is kerst is een familie feest. Een heel erg familiefeest want even in de stad wat eten zat er niet in...zelfs de McDonalds was dicht! Gelukkig na wat ronddwalen nog wel een bakkertje gevonden dat open dus ik kwam de avond wel door. De kerstdagen waren verder rustig, aangezien het hostel waar ik verbleef ook het hostel is waar ik met mijn moeder zal verblijven. Het voordeel aan rondreizen is dat je altijd wel weer mensen tegenkomt en gelukkig zaten er bekenden uit Rio in een groot hostel even verderop. En daar hadden ze wel een kerstfeestje :)

Op ´derde´ kerstdag vroeg uit de veren om op tijd op het vliegveld te zijn om mijn moeder af te halen. De vlucht was allemaal goed gegaan, geen vertragingen met de vlucht maar wel een Argentijns efficiente douane. Dat was dus even een goed uurtje extra wachten maar de koffie was prima. Met mijn moeder ga ik de komende drie weken het noordwesten van Argentinie verkennen maar niet zonder eerst een citytour van Buenos Aires en een welverdiende rustig weekendje op een oude estancia op de pampa´s ten zuiden van Buenos Aires.

Buenos Aires is groot, erg groot en heeft verschillende wijken met hun eigen karakter. Aangezien ik nu niet meer aan het backpacken ben maar als echte toerist met mijn moeder op stap ben was het ook tijd om me zo te gedragen. En zo hadden we twee kaartjes voor de enige echte hop on, hop off toeristen city tour bus van Buenos Aires!! Makkelijker kon niet want deze bussen hebben een halte direct voor ons hostel :) Na een paar haltes konden we boven gaan zitten en van het uitzicht genieten, hier begon ook het kat en muis spelletje tussen......1) het fototoestel, 2) de attracties en vergezichten en 3) de reactie snelheid van mijn moeder ;) De ´ah jakkes´, ´weer te laat!´, ´waar dan?´ en ´hij doet het niet!´ (mijn moeder heeft een nieuwe camera...met heel veel knopjes en functies..) vlogen me om de oren. Gelukkig was er genoeg te zien en hebben we nog mooie plaatjes geschoten.

Enkele dagen later gingen we een paar uur bussen naar het zuiden om te zien waar die lekkere biefstukken nu toch vandaan komen. Bestemming: www.estancialamargarita.com. Gedaan....vrij weinig, behalve als echte Nederlanders op de heetst van de dag 1.5 uur naar het dichtsbijzijnde dorpje fietsen. Na deze inspannende dagen was het tijd om naar het noorden te gaan, niet in een keer maar via Cordoba. De eerste nachtbus voor mijn moeder en tja...de extra luxe stoelen waren al bezet dus we moesten het met ´semi cama´ doen. Op zich een prima reis, alleen een beetje gebroken in Cordoba aangekomen. Daar hebben we de stad verkend en een dag later zijn we naar een dorpje op een uurtje afstand gegaan om wat van de omgeving te zien. Al met al een relaxte dag en opgeladen voor weer een nachtrit naar Salta, de omgeving waar we de meeste tijd zullen blijven. En dit keer een master-de-luxe classe stoel :) Beter eten, wijntje erbij, volledig horizontale lederen stoelen, wifi (nou ja...af en toe..), kussentje, dekentje en zelfs...jaja tandenborstel en tandpasta. Maar het meest belangrijke.... na alle frustaties van wel goede stoelen maar geen beenruimte voor het eerst in vijf maanden had ik voldoende beenruimte!! Nou..daar werd ik wel blij van! Hoewel de weg nogal bumpie was om voldoende te slapen toch een stuk uitgeruster aangekomen.

P.s. van Sytske:
De pampa is gras en gras, een boom, weer ander gras,een groepje bomen, hoog gras, laag gras, hier en daar een bloem en wat water,waardoor het ineens weer erg drassig is. Een kudde koeien of paarden maken het plaatje compleet.

Oud en nieuw op de pampa was bijzonder, de voertaal was spaans waar ik dus weinig van kon maken. Toch ging het er heel ontspannen aan toe met zingen en verhalen vertellen. Er werd ook wat vuurwerk afgestoken, het enige in de wijde,wijde omgeving.

Argentijnen zijn voor zover wij ze meegemaakt hebben vriendelijk en behulpzaam.
Het reizen door Argentinië is: het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat.
Gelukkig is Rob een ervaren reiziger en een goede touroperator.

Groetjes van Rob en Sytske,

voor de foto´s: https://skydrive.live.com/redir?resid=93452BD36B87DFA8!1256&authkey=!APuTVzKlIGCg8k0


  • 06 Januari 2013 - 14:10

    Wilfred En Trudy:

    Ha wereldreizigers,

    Zo te zien vermaken jullie je prima! Ik hoop dat Rob voldoende is uitgerust om het activiteitentempo van ma aan te kunnen (Wilfred). Veel plezier bij jullie verdere avonturen!

    Groeten Wilfred en Trudy

  • 07 Januari 2013 - 20:41

    Letta:

    Hou Sytske en Rob,
    Wat een globetrotters zijn jullie toch. Sytske een pluim! Geniet en ik ben benieuwd naar je foto's.
    En natuurlijk een goed 2013 gewenst! De start is al bijzonder, houen zo! Letta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Actief sinds 18 Aug. 2012
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 7329

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 29 Januari 2013

Rob's tocht door Zuid-Amerika

Landen bezocht: