Brazilie: Zon, strand en Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rob Jongeneel - WaarBenJij.nu Brazilie: Zon, strand en Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rob Jongeneel - WaarBenJij.nu

Brazilie: Zon, strand en Rio de Janeiro

Blijf op de hoogte en volg Rob

17 December 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Zo...tijd voor een update. Rio de Janeiro is een geweldige stad, het geeft je zowel energie als dat het alle energie uit je zuigt. Maar daarover later meer.

Eerst zijn Sipke en ik vanuit de watervallen van Iguazu naar de stranden van Florianopolis geweest. De weg er naar toe was lang in de bus met de nodige vertragingen. Maar uiteindelijk goed en wel gearriveerd in Florianopolis om hiervanuit verder het eiland (Ilha de Santa Catarina) op te gaan. Aangezien we al in de ochtend aangekomen waren hadden we besloten een mooie scooter te huren om het eiland rond te crossen op zoek naar de mooiste stranden (om te volleyballen). De stranden waren zeker mooi maar volleyballen doen ze toch echt niet op het eiland. Dan maar de dagen vullen met op het strand bijbruinen (of bijroden voor Sipke), surf les nemen, met z´n tweeen onder een te kleine parasol in de schaduw liggen en het lokale straat eten ontdekken. De Brazilianen zijn erg vriendelijk en maken altijd wel een praatje, ook al spreek je geen Portugees. Geen probleem, ze praten gewoon vrolijk door ;) Gelukkig zijn er ook enkele Brazilianen die wat Engels kennen en zo hadden we al snel kennis gemaakt met Juliana en haar vriendinnen. Nadat we onze frustraties over het niet volleyballen hadden geuit was ze al druk bellend met een vriend, Edson, uit Rio die wel van een potje volleybal hield. En zo heb je een volleybal afspraak voor het volgende weekend in Rio op de copacabana :)

En dan Rio...we konden gelukkig een redelijke goedkope vlucht vinden van Florianopolis naar Rio wat ons zo´n 20 uur bussen bespaarde. In Rio hebben we het eerste weekend gevolleybald met Edson, Felipe, Herlon, Jeannie en Ridha. Geweldige Brazilianen, een Fransman en een Canadese. Daarna nog heerlijk gegeten bij een tentje wat Herlon aanbevolen had en nog meer locals ontmoet. De volgende dagen waren eigenlijk een mix van volleyballen en met de locals op stap om lekker te eten en drinken. Sipke en ik hebben ons goed vermaakt en veel verschillende dingen van Rio gezien en gebruiken geleerd. Wij hebben Herlon ook de Wageningse biergeit geleerd waarna hij rollend van het lachen onder de tafel lag. Na een weekendje intensief gesport te hebben (ze verlichten het strand ´s avonds) tot 8 uur per dag was het weer tijd voor wat meer ontspanning.

Die ontspanning lag op ongeveeer 3,5 uur ten zuiden van Rio en heet Ilha Grande. Een tropisch eiland met mooie stranden en geen auto´s. Daar zouden we wel even relaxen en in de zon liggen! De eerste dag een hike gedaan waarbij het jammer genoeg wel begon te regenen. Maar goed, we hadden de zwembroek toch al aan dus konden ook wel in de regen verder lopen. De volgende dagen hadden we gelukkig beter weer en hebben we ook lekker op het strand gelegen. Genoeg opgeladen op revenche te nemen op een eerdere verlies partij van de Brazilianen zijn we weer terug gegaan naar Rio.

Het ritme van de dag was eigenlijk weer hetzelfde als de eerste dagen....ontbijten, insmeren met zonnebrand, naar het afgesproken meeting punt gaan, na een half uur toch maar eens bellen waar iedereen was...oh...je bedoelde 11.00 uur ´Braziliaanse´ tijd..., nee...we komen wel jullie kant op, half uurtje lopen, rondkijken en maar weer even bellen...., half uurtje terug lopen, ja gevonden! Om vervolgens een paar uur te volleyballen om dan met de locals het avondprogramma door te spreken :) Doordeweeks toch nog wat toeristen dingen gedaan, sambaatje, Christus beeld en naar het centrum voor de bazaar. Ook nog wat niet toeristen dingen gedaan, zoals een prof beach volleyballer ´s avonds tegen het lijf lopen, weddenschapje maken dat we wel van hem winnen (ahum...), de volgende dag brak toch niet de beste en gigantisch aan de kloten krijgen om vervolgens uitgenodigd te worden om bij hem te bbq´en bij het zwembad :) En het bbq vlees hier is erg lekker! Al met al heel veel leuke momenten gehad in Rio, met Sipke en met de beachvolleyballers die moeilijk te beschrijven zijn....typisch geval van je had er bij moeten zijn! Brazilie laat in iedergeval een goede indruk achter. Nu verder naar Argentinie voor nieuwe indrukken, mensen en een rondreis met mijn moeder!

Maar eerst even bijslapen......

x
Rob

En voor de foto's : https://skydrive.live.com/redir?resid=93452BD36B87DFA8!1039&authkey=!AIsmVmf3PuDgwMk

• 17 December 2012 - 19:31

Kornelis:

Ik wist wel dat die volleybaltalenten jullie altijd schromelijk overdreven worden. Van de eerste de beste braziliaan verliezen, laf hoor!

• 30 December 2012 - 23:49

Letta Smit:

Wat een avonturier ben jij zeg! Zorg goed voor mijn ex-collega, jouw moeder, Sytske!
    Wens haar veel plezier en inspiratie en sterkte voor jullie gezamenlijke avontuur. Letta